Kampanjer mot kvinnovåld

Kvinnor utsätts för olika former av våld dagligen runt om i världen. Som tur är finns det också människor som arbetar för att uppmärksamma detta och kämpa emot det genom olika kampanjer. Vissa kampanjer handlar om att aktivt bekämpa våldet, medan andra handlar om att väcka opinion och informera om det som sker.

En kampanj av det förstnämnda slaget var den som polisen i Södermanland, Östergötland och på Gotland bedrev under vintern 2012. Kampanjen bedrevs på ett regeringsuppdrag, och var en nationell kampanj mot brott i nära relationer. Syftet med kampanjen var att få offer för brott i nära relationer, och vittnen till dessa, att kontakta polisen. Detta för att stävja det stora mörkertal av brott som aldrig anmäls, och som polisen därför inte kan göra något åt.Los_diferentes_tipos_de_violencia_hoy_en_día

En internationell kampanj som har pågått i snart 20 år är rörelsen V-Day. V-Day grundades 1998 i New York, bland annat av Eve Ensler. Den 8 mars 2002, på den internationella kvinnodagen, deltog Malmö i denna globala rörelse genom att vara en av 185 städer över hela världen som var värd för V-Day. Det rörelsen framförallt jobbar med är att hjälpa antivåldsorganisationer som fokuserar på våld mot kvinnor, till exempel i form av våldtäkt, könsstympning och incest.

Ett sätt att dra mycket uppmärksamhet till sin sak är att använda sig av aktuella fenomen i sin kampanj. När debatten om en klänning som vissa uppfattade som guldig och vit, och andra som svårt och blå, pågick som mest, passade Frälsningsarmén i Sydafrika på att skapa ett slående budskap om våld mot kvinnor. På deras kampanjaffisch syns en kvinna iförd den aktuella klänningen i sin guldvita form, medan kvinnan själv är full av blåmärken. Texten lyder ”Why is it so hard to see black and blue?”, det vill säga, ”Varför är det så svårt att se svart och blått?”, och fortsätter, ”Den enda illusionen är att du tror att det är hennes val. En av sex kvinnor utsätts för våld. Stoppa kvinnovåldet.”

Om du själv vill kampanja mot kvinnovåld och kvinnoförtryck kan ett bra grepp vara att dela ut godis med ditt budskap på. Det kan vara något så enkelt som att man borde dela ut godis, inte slag. Du kan enkelt beställa reklamgodis på Medtryck.com.